الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

سید حمید بنی هاشمی- ریاضی فیزیکِ حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی

الغدیر

ریاضی فیزیک، هندسه، مدل استاندارد فیزیک، ابرتقارن، همراه با طلبگی

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

۲ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

1. قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَکَ فِی الْحَیَاةِ أَن تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَکَ مَوْعِدًا لَّن تُخْلَفَهُ وَانظُرْ إِلَىٰ إِلَـٰهِکَ الَّذِی ظَلْتَ عَلَیْهِ عَاکِفًا لَّنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنسِفَنَّهُ فِی الْیَمِّ نَسْفًا ‎﴿طه: ٩٧﴾‏

 

ذکر صلوات بر حضرت ولی عصر عجل الله فرجه الشریف

:

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ 

 

نقدینگی در اقتصاد را از راه طلبگی و دانشجویی صفر و یک تا بینهایتهای الفهای آیت اللهی های حضرات مراجع عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف در حکمت متعالیه ی نظریه های حمیدی مجیدی فقهی دریافتن یک مسئله است و مسئله ای دیگر است که از لحاظ بین المللی هم فردی در بازار و کسب و کار به میلیاردرهایی تبدیل شود که از لحاظ جهانی همه او را بشناسند چرا که فلان شرکت(ها) و کمپانی(ها) را هم دارا  است. و اما این هم که فردی در بازار کسب و کار هم از صفر شروع کند و میلیاردر هم شود نیز خود مسئله ای است که آیا اصلا هیچ ربطی هم به صفر و یک و بینهایت طلبگی و دانشجویی نیز مربوط باشد، در کشورهای اسلامی علی القاعده باید هم چنین باشد که یک ارتباطی هم هست بین مکاسب و طلبگی و حتی دانشجویی تا بینهایت آیت اللهی مرجع تقلیدی.

بنظر این حقیر می رسد که سقف نقدینگیهای اقتصادی مجبور است که افزایش داده شود چرا که آن درجه ای از الفهای آیت اللهی و مرجع تقلیدی که طلبه و دانشجو می تواند از صفر و یک به بینهایتهایی آیا چقدر برسد را در زمینه های اقتصادی برای مردم آنطور که باید هم در دولتهایی که باید هم در جهت دولت کریمه ی امام زمان عجل الله فرجه الشریف نیز کار کنند و در نظر گرفته شود، در نظر گرفته نمی شود. لااقل مردم به قیاس با دیگر کشورهای اسلامی و غیر اسلامی یحتمل هم توجه می فرمایند که چطور است که آنها اینقدرها هم میلیاردرها و ثروتمندان نجومی هم دارند و آنگاه گذشته از باتلاقها و سیاه چاله های نجومی ما هم چطور؟ یعنی انتظار می رود که از لحاظ اقتصادی برای افراد مردم یک گشایشهایی شود که مشهود هم هست همانطوری که وقتی طلبه ها و دانشجویان از صفر و یکی به بینهایت مرجع تقلیدی و پروفسوری هم می رسند نیز مشهود است! اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه و اشیاعه و الذابین عنه و المسارعین الیه و المستشهدین بین یدیه لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته.

  • سید حمید بنی هاشمی
  • ۰
  • ۰

أَلَا إِنَّ أَوْلِیَاءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ ‎﴿یونس: ٦٢﴾‏

 

دولت کریمه ی امام زمان عجل الله فرجه الشریف باید هم یک ربطی داشته باشد به انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران هر چند که بنده ی حقیر هنوز هم نمی دانم چرا یکی از رجل سیاسی نمی شود که محسوب شوم و نشده ام هم و معلوم هم نیست که آیا با این اوضاع و احوالی که تا حالا داشته ایم در آینده هم می توان خوشبین بود که باز هم چنین محسوب شوم. این را از مناظرات هم یحتمل بتوان تا حدودی مشاهده کرد. راستش را بخواهید بنده ی حقیر نظرم عوض شد و فکر می کنم بهتر هم هست که به روحانی سادات از هفت داوطلبان ریاست جمهوری هم رای بدهیم خیلی از همه بهتر است. و حالا عرض هم می کنم چرا ولی اول توجه هم بفرمایید که در مورد اولیاء الله که در آیه ی مبارکه ی 62 سوره ی یونس هم آمده است و لغت اولیاء الله را اگر جستجو کنید در نرم افزار تنزیل دات نت قرآنی حدود دو صفحه و اندی الی سه صفحه در 28 آیه جواب برمی گرداند که متاسفانه باز دوباره هم گیر کرده است! و اما از این تعداد جوابها فقط چند تای آنها مثلاً آیا 3 الی 4 تا یا 4 الی 5 تا است که اولیاء الله با هم است که در آن آمده است و بقیه مربوط است به دوست و رفیق گرفتن از اولیائی که من دون الله یا اولیاء بعضهم علی بعض هم هستند.

بنده ی حقیر دیشب داشتم راجع به همین مسائل و زهد هم می نوشتم که یک مرتبه گویی ارتباطم با وبلاگ قطع شده باشد و چون نوشته ام را هم سیو و حفظ نکرده بودم پاک هم شد و آخر شب هم بود و لذا دیگر دوباره همان موقع ننوشتم! لغت زاهدین همانطوری که مستحضرید و قبلاً هم بحثش یحتمل یادتان باشد که رفته است در قرآن مجید یک بار بیشتر در آیه ی مبارکه ی بیستم سوره ی شریفه ی یوسف  نیامده است:

 

وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَکَانُوا فِیهِ مِنَ الزَّاهِدِینَ ﴿۲۰﴾

 

این زاهدین و زهد برمی گردد به بی رغبتی ای که فروشندگان در فروش حضرت یوسفی که از چاه برگرفته شده که آنرا به قیمتی خیلی کم هم بفروشند. البته بعضی یحتمل اینجا اشکال هم خواهند کرد که این باز می خواهد ناله و شیون سر بدهد که امام زمان عجل الله فرجه الشریف و حضرت یوسف زهرا علیهم السلام را هم می خواهند به قیمت نازل و بلکه مفت هم بفروشند! ولی بنده ی حقیر دیشب سوالم این هم بود که آنطوری که مثلاً بهکتیودنتا سوامی رهبر هاری کریشناها در بهاگاواد گیتا و کتب دیگری هم یحتمل می گوید، آیا صفت زهد به خدا هم تعلق می گیرد و از صفات خدا هم هست که خدا هم زاهد است؟! و این اصلا یعنی چه؟ این را ما مثلاً در شرح جنود عقل و جهل حضرت امام خمینی قدس سره الشریف هم داریم که زهد در جنود عقل و نه جهل است اگر غلط نکنم. ولی همانجا هم می فرمایند که در اسلام ما آن زهدی که منجر به تارک دنیا شدن و از جمله به دیر و سومعه پناه بردن هم شود، نداریم و بجایش می توان به مسجد هم پناه برد.

اما این یک سوال عجیبی که اینجا مطرح است این است که آیا خدا خود نیز آن هم تمام و کمال زهد می ورزد و بلکه وقتی برای خود در روی زمین هم خلیفة الله ای تعیین می کند همه ی اختیارات خود را به او تفویض می کند و از تمام حق و حقوق خود بطور تمام و کمال چشم پوشی هم می کند؟ یعنی آیا دیگر خدا این خلیفة الله را مورد مواخذه هم قرار نمی دهد و همه ی حق و حقوق خود را به او می بخشد و دیگر خود می شود زاهدی که از حق و حقوق خود زهد ورزیده و آنرا به خلیفة الله و آن هم بطور کمال و تمام هم بخشیده است؟ البته بنظر این بنده ی حقیر هم می رسد که امر بین خدا و رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم السلام و مردم مسلمان و حتی غیر مسلمان نیز غیر از این است آنجایی که مثلاً می فرمایند کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته.

«کُلُّکُم راعٍ وَ کُلُّکُم مَسئولٌ فَالاِمام راعٍ وَ هُوَ مَسئولٌ و الرَّجُلُ راعٍ عَلی اَهلِه وَ هُوَ مَسئُولٌ وَ المَرئَةُ راعِیَةٌ عَلی بَیتِ زَوجِها وَ عَلی وُلدِه فَکُلُّکُم مَسئوُلٌ عَن رعیته».

(صحیح بخاری، ج 3، باب نکاح)

همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید، زمامدار و امام مسئول ملّت، مرد مسئول خانواده، زن مسئول امور منزل و فرزندان است پس هر کس نسبت به انجام وظایف و حقوقی که به او واگذار شده مسئول است.

ولی این به هر حال یک مسئله ی سختی می شود از لحاظ توحیدی که اصلا اینکه خدا هم خود زاهدی تمام و کمال است یعنی چه؟ از آن طرف مسئله ی زهد و چشم پوشی از دنیا برای آخرت یک چیزی است که شامل خود حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله و سلم و ائمه ی اطهار علیهم السلام هم می شود. و می فرمایند که آیه مبارکه 50 سوره 51 الذاریات برای مقام زاهدین آمده است: فَفِرُّوا إِلَى اللَّهِ إِنِّی لَکُمْ مِنْهُ نَذِیرٌ مُبِینٌ ﴿۵۰﴾.

 ولی واقعاً هم اینجا می تواند یک تعبیر دیگری داشته باشیم از زاهدان که به همان تعبیر زاهدین در سوره ی یوسف علی نبینا علیه السلام هم نزدیکتر باشد. توجه بفرمایید که وقتی  یک غده ای سرطانی در مریضی هست که ایجاد مشکل کرده است و از جمله یحتمل هم پلیپی راه تنفسی را مانع شده است و لذا بیمار به سختی هم نفس می کشد، یک راهش این است که غده جراحی شده و از بدن خارج شود بجای اینکه برای درمانش مسکن هم مصرف کند. و این مستلزم آن هم هست که بیمار آزمایشهای لازم را بدهد و بستری شده و دوا و داروهای لازم را هم بعد از عمل جراحی مصرف کرده و استراحت هم کند و بدستورات پزشکی هم گوش کرده و ... تا مشکلش ان شاء الله بر طرف هم شود. البته این غیر از آن است که در محله ی شیخ جراح هم بعضی بخواهند جور دیگری جراحی کرده و بر علیه فلسطینیان معترض به نزاد پرستی صهیونیستها دست به خشونت هم بزنند.

ولی یک راه دیگرش هم این است که از راه طب سنتی وارد شویم چرا که بیمار مستضعف فقیر مسکینِ نداری که دستش به دهانش هم نمی رسد، طبیبی دوار سنتی آیا به او خرمایی داده و آیا دستی هم بر محل التهاب و بلکه غده بکشد و بگوید که برو که ان شاء الله خوب می شوی چرا که مریضی از مستضعفین که از فقر و نداری نمی تواند هم خرج عمل جراحی را بدهد و یحتمل هم کما بیش به همین دلیل فقر و مسکنتش همیشه هم روزه است، خود به خودی غده اش هم ان شاء الله کوچک شده و بلکه آب می رود و آب می شود و خوبِ خوب هم می شود؛ البته این از ان زهدهایی هم هست که نمی شود هم بدان تظاهر نیز نمود که بله من هم خیلی به دنیا بی رغبتم و حال آنکه از بخل و خساستش است که نمی خواهد رنگ دکتر و دوا و درمان را هم ببیند! یعنی بابا پول داری برو عملش کن درش بیاور دیگر.

البته یک راه بدتر از همه اش هم این است که جامعه آنقدر هم قطب بندی شده باشد که پزشکان و جراحان و اطباء سنتی و دوار هم حتی بنشینند به امید اینکه بیمار و مریض بیاید خدمتشان که آنها را درمان بفرمایند همانطوری که مثلاً در کانالهای مختلف رادیو و تلویزیونی و اینترنتی و امثالهم هم آمده است و از آن طرف هم به دلایل مختلف همه و همه نیز زهد بورزند که چقدر هم آیا بروند نزد جراح و پزشک که آنها را درمان هم کند؟! یعنی گویا در جوامعی خیلی ثروتمند هم سالک زاهد الی الله گیر کرده است که همه چیز هم داریم ولی در عین حال وقتی هر کسی هم به دیگری می رسد گویا صم بکم عمی با هم برخورد می کنند و از هم فرار کرده و بلکه نسبت به هم نیز الی ما شاء الله زهد ورزیده و بی رغبت اند! و الا خوب پول بده و مسئله ات حل است؛ خلاص! اللهم کن لولیک حجة ابن حسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کل ساعة ولیا و حافظا و قائدا و ناصرا و دلیلا و عینا حتی تسکنه ارضک طوعا و تمتعه فیها طویلا لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته.

====================

پانوشت: یک نکته ای که اینجا هست این نیست که خوب فقط می فرماید خدا زهد هم دارد! و حالا مگر این چه اشکالی هم دارد؟ بلکه می فرماید هم که کله ی خدا که جناب حضرت کریشنا هم تشریف دارند علم، ثروت، قدرت، زیبایی، شهرت و زهد همه را یکجا هم دارا می باشند. خوب، این با توحید و رسالت و امامت و عدل و معاد همه و همه اگر انسان درست فکر کند مغایرت هم دارد. ولی از لحاظ فلسفی و فقه استدلالی نیز در حکمت متعالیه ی نظریه های حمیدی مجیدی فقهی چه اشکالی هم می تواند داشته باشد؟ حضرات فراعنه و شاهنشاهان آریامهر هم مگر همینها را و بلکه بیشترش را نمی فرمایند؟ همه ی دعواها سر همین زهد است که نه فقط جناب فضل الله زاهدی هم کمک فرمودد کودتای 28 مرداد را به سرانجام برسانند و بلکه اصولاً وقتی حکومتی حتی اسلامی و غیر اسلامی هم همه ی این توانمندیها و زیباییها را در خود یافت آیا حاضر هم هست که دیگر آنرا به دیگری هم واگذار کند مگر اینکه واقعاً هم بر حسب جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی اسلامی بر محور خدا و پیغمبر و ائمه ی اطهار و بلکه امام زمان عجل الله فرجه الشریف و ولایت مطلقه ی فقیه هم باشد؟ شما حتی ملاحظه هم می فرمایید که در مسئله ی هسته ای نیز همین مسئله را داریم که می فرماید تو نمی توانی علوم هسته ای را داشته باشی نه فقط بخاطر اینکه یحتمل هم می خواهی به تکنولوژی بمبهای هسته ای هم دست یابی داشته باشی، و بلکه می فرماید که باید همان علم ناقصی از علوم هسته ای هم که ما داریم همان را هم تو تابع من باشی و نه من تابع تو همینطوری که از لحاظ اقتصادی نیز تحریم هم هستی و .... مسئله هم اسلام است و هم توحید است و هم اینکه می فرماید خوب تو توحیدت هم مال خودت ولی حتی علمت هم مال من است!!! حواسمان باشد که مسئله چیست؟ اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من انصاره و اعوانه و اشیاعه و الذابین عنه و المسارعین الیه و المستشهدین بین یدیه لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته

  • سید حمید بنی هاشمی