بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ ﴿١﴾ لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ ﴿٢﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٣﴾ وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَّا عَبَدتُّمْ ﴿٤﴾ وَلَا أَنتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ ﴿٥﴾ لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ﴿٦﴾
أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَّکَثُوا أَیْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُم بَدَءُوکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ ۚ أَتَخْشَوْنَهُمْ ۚ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَن تَخْشَوْهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ ﴿التوبة: ١٣﴾
ذکر صلوات بر آن حضرت
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَیْتِهِ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ اَلْحَسَنِ وَ وَصِیِّهِ وَ وَارِثِهِ اَلْقَائِمِ بِأَمْرِکَ وَ اَلْغَائِبِ فِی خَلْقِکَ وَ اَلْمُنْتَظِرِ لِإِذْنِکَ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَیْهِ وَ قَرِّبْ بُعْدَهُ وَ أَنْجِزْ وَعْدَهُ وَ أَوْفِ عَهْدَهُ وَ اِکْشِفْ عَنْ بَأْسِهِ حِجَابَ اَلْغَیْبَةِ وَ أَظْهِرْ بِظُهُورِهِ صَحَائِفَ اَلْمِحْنَةِ وَ قَدِّمْ أَمَامَهُ اَلرُّعْبَ وَ ثَبِّتْ بِهِ اَلْقَلْبَ وَ أَقِمْ بِهِ اَلْحَرْبَ وَ أَیِّدْهُ بِجُنْدٍ مِنَ اَلْمَلاَئِکَةِ مُسَوِّمِینَ وَ سَلِّطْهُ عَلَى أَعْدَاءِ دِینِکَ أَجْمَعِینَ وَ أَلْهِمْهُ أَنْ لاَ یَدَعَ مِنْهُمْ رُکْناً إِلاَّ هَدَّهُ وَ لاَ هَاماً إِلاَّ قَدَّهُ وَ لاَ کَیْداً إِلاَّ رَدَّهُ وَ لاَ فَاسِقاً إِلاَّ حَدَّهُ وَ لاَ فِرْعَوْنَ إِلاَّ أَهْلَکَهُ وَ لاَ سِتْراً إِلاَّ هَتَکَهُ وَ لاَ عَلَماً إِلاَّ نَکَّسَهُ وَ لاَ سُلْطَاناً إِلاَّ کَسَبَهُ وَ لاَ رُمْحاً إِلاَّ قَصَفَهُ وَ لاَ مِطْرَداً إِلاَّ خَرَقَهُ وَ لاَ جُنْداً إِلاَّ فَرَّقَهُ وَ لاَ مِنْبَراً إِلاَّ أَحْرَقَهُ وَ لاَ سَیْفاً إِلاَّ کَسَرَهُ وَ لاَ صَنَماً إِلاَّ رَضَّهُ وَ لاَ دَماً إِلاَّ أَرَاقَهُ وَ لاَ جَوْراً إِلاَّ أَبَادَهُ وَ لاَ حِصْناً إِلاَّ هَدَمَهُ وَ لاَ بَاباً إِلاَّ رَدَمَهُ وَ لاَ قَصْراً إِلاَّ خَرَّبَهُ [أَخْرَبَهُ] وَ لاَ مَسْکَناً إِلاَّ فَتَّشَهُ وَ لاَ سَهْلاً إِلاَّ أَوْطَأَهُ وَ لاَ جَبَلاً إِلاَّ صَعِدَهُ وَ لاَ کَنْزاً إِلاَّ أَخْرَجَهُ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ اَلرَّاحِمِینَ مؤلف گوید که شیخ مفید بعد از نقل زیارت سابق که اول آن
اَللَّهُ أَکْبَرُ اَللَّهُ أَکْبَرُ لاٰ إِلٰهَ إِلاَّ اَللّٰهُ وَ اَللَّهُ أَکْبَرُ [156]بود فرموده که به روایت دیگر منقول است که مىگویى بعد از داخل شدن در سرداب مقدس
اَلسَّلاَمُ عَلَى اَلْحَقِّ اَلْجَدِیدِ [157]پس زیارت را نقل کرده تا نماز زیارت آنگاه فرموده پس دوازده رکعت نماز زیارت مىکنى هر دو رکعت به یک سلام و مىخوانى بعد از آن دعایى را که از آن حضرت روایت شده:
اَللَّهُمَّ عَظُمَ اَلْبَلاَءُ وَ بَرِحَ اَلْخَفَاءُ وَ اِنْکَشَفَ اَلْغِطَاءُ وَ ضَاقَتِ اَلْأَرْضُ وَ مَنَعَتِ اَلسَّمَاءُ وَ إِلَیْکَ یَا رَبِّ اَلْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ اَلْمُعَوَّلُ فِی اَلشِّدَّةِ وَ اَلرَّخَاءِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَلَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ فَعَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عَاجِلاً کَلَمْحِ اَلْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ مِنْ ذَلِکَ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اُنْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَایَ وَ اِکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَایَ یَا مَوْلاَیَ یَا صَاحِبَ اَلزَّمَانِ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ اَلْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی
۱۴۰۲/۰۷/۲۵
کلیپ صوتی | جنایت نسلکشی رژیمِ غاصب
حضرت آیتالله خامنهای: «در قضیّهی فلسطین، آنچه جلوی چشم همهی دنیا است جنایتِ نسلکشیِ رژیمِ غاصب است؛ این را همهی دنیا دارند مشاهده میکنند. مسئولین بعضی از کشورها که با مسئولین کشور ما صحبت کردند، در دفاع از رژیم غاصب صهیونیستی، اعتراضشان این بوده که چرا فلسطینیها غیرنظامیها را کشتند. اوّلاً این حرف، خلاف واقع است؛ یعنی اصلاً اینهایی که در شهرکها و مانند اینها هستند غیر نظامی نیستند، همه مسلّحند. حالا گیرم غیر نظامی [باشند]؛ چه تعداد غیر نظامی کشته شدند؟ صد برابرِ آنها را الان این رژیم غاصب از زن و بچّه و پیر و جوان غیر نظامی دارد میکشد. داخل این ساختمانهای غزّه که نظامیها ساکن نیستند ــ نظامیها جاهای خودشان هستند، آنها هم میدانند ــ اینها همین مردمند. مراکز پُرجمعیّت را انتخاب میکنند و میزنند. فلسطینیها در غزّه، در همین چند روز، چند هزار [نفر] تا حالا کشته دادهاند! این جنایت جلوی چشم همهی مردم دنیا است. اینها باید محاکمه بشوند؛ دولتِ غاصبِ رژیمِ صهیونیستیِ امروز قطعاً باید محاکمه بشود؛ آنها باید محاکمه بشوند، دولت آمریکا هم بایستی مسئولیّت خودش را در این قضیّه بشناسد.
آنطوری که اطّلاعات متعدّد به ما میگوید، سیاستِ جاریِ این روزها، یعنی همین هفتهی اخیرِ داخلِ رژیمِ صهیونیستی را آمریکاییها دارند تنظیم میکنند؛ یعنی سیاستگذار، آنها هستند و این کارهایی که دارد انجام میگیرد سیاست آمریکاییها است. آمریکاییها مسئولیّت خودشان را مورد توجّه قرار بدهند؛ مسئولند.» ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
رسانه KHAMENEI.IR براساس این بخش از بیانات امروز رهبر انقلاب کلیپ صوتی «جنایتِ نسلکشیِ رژیمِ غاصب» را منتشر میکند.
https://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=54142
لحظه انهدام بیمارستان غزه با 600 کشته
بیمارستان المعمدانی در نوار غزه توسط جنگندههای رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفت و منهدم شد که به شهادت دست کم 600 تن منجر شد. زخمیها به بیمارستان ناصر در نوار غزه منتقل شد. لحظات وقوع این حمله و وضعیت فاجعه بار بیمارستان پس از حمله را میبینید.
https://www.tabnak.ir/fa/news/1199172/%D9%84%D8%AD%D8%B8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%BA%D8%B2%D9%87-%D8%A8%D8%A7-600-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87
- ۰۲/۰۷/۲۴
وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَىٰ قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ ﴿یس: ٢٠﴾
۱۴۰۲/۱۱/۰۳
فرازهایی از بیانات در دیدار اعضای کنگره ملی بزرگداشت ۲۴ هزار شهید تهرانیک کلمه در مورد شهیدان عرض بکنیم. دربارهی شهیدان، سخنان پُرمغز و گهربار زیادی از ائمّهی هدیٰ (علیهم السّلام)، بعد هم از بزرگان، بزرگان انقلاب، امام بزرگوار و دیگران گفته شده؛ دربارهی شهیدان خیلی صحبت شده، [امّا] در رأس همه، فرمایش قرآن کریم و پروردگار متعال دربارهی شهدا است که قابل مقایسهی با هیچ بیان دیگری نیست. اینکه میفرماید «اِنَّ اللَهَ اشتَرىٰ مِنَ المُؤمِنینَ اَنفُسَهُم وَ اَموالَهُم بِاَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَهِ فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون»، «اِنَّ اللَهَ اشتَرىٰ» [یعنی] خدا معامله میکند؛ این چیزِ خیلی مهمّی است. بنده کجا، خدا کجا! آنوقت، خدا معامله میکند! جان ما را با بزرگترین هدیهای که میتواند به یک انسان داده بشود، یعنی بهشت ــ بهشت رضای الهی ــ عوض میکند. بعد هم اینجور تصریح میکند که «یُقاتِلونَ فی سَبیلِ اللَه»، بروند در راه خدا مبارزه کنند، بجنگند، «فَیَقتُلونَ وَ یُقتَلون». مخصوص دوران اسلام هم نیست: وَعدًا عَلَیهِ حَقًّا فی التَّوراةِ وَ الاِنجیلِ وَ القُرآن؛(۳) در تورات هم همینجور است، در انجیل هم همینجور است. این آیهای که این قاری عزیزمان تلاوت کردند ــ وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیّونَ کَثیر(۴) ــ [نشان میدهد که] این قضیّه مال همهی انبیا است. یا آن آیهی شریفهی «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَهِ اَمواتًا بَل اَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون»؛(۵) اینها بیانات دربارهی شهدا است و دربارهی فضیلت شهادت، بیانی بالاتر از اینها وجود ندارد؛ انسان چه بگوید؟
من فقط یک نکته را عرض میکنم و آن، اینکه شهدا همه رتبهی عالیای دارند، منتها رتبهی شهدا یکسان نیست؛ مثلاً شهدای کربلا از همهی شهدا بالاترند؛ دربارهی بعضی از شهدا، در کلمات ائمّه (علیهم السّلام) نقل شده که اینها در روز قیامت، از روی دوشِ دیگرِ شهدا عبور میکنند میروند بهشت؛ دربارهی بعضی از شهدا گفته شده است که اینها هر یکیشان اجر دو شهید دارد، [اجرش] مضاعف است. پس شهدا یکجور نیستند؛ ارزش شهید، با تفاوت هدفها، با تفاوت نحوهی شهادتها، تفاوت پیدا میکند. من میخواهم عرض بکنم انواع شهدایی که در انقلاب اسلامی شهید شدند ــ مجموع شهدا؛ چه آن شهدایی که در حوادث انقلاب شهید شدند، چه آن شهدایی که در دفاع مقدّس شهید شدند، چه آن شهدایی که در فتنهها شهید شدند، چه آن شهدایی که در باب امنیّت یا سلامت شهید شدند، چه شهدایی که در دفاع از حرم شهید شدند ــ اینها جزو برترینها هستند، جزو شهدای برترِ نزد خداوند متعال محسوب میشوند؛ چرا؟ برای خاطر اینکه اینها از یک جریانی دفاع کردند و در یک حادثهای به شهادت رسیدند که این حادثه در رأس بسیاری از حوادث دوران اسلام و دوران همهی ادیان است؛ و آن چیست؟ آن، حادثهی نجات کشور اسلامی و نجات دنیای اسلام از وابستگی و اضمحلال و ذوب شدن در فرهنگ کفر و فرهنگ استکبار است که این اتّفاق در انقلاب اسلامی رخ داد. انقلاب اسلامی، در درجهی اوّل، ایران را از حل شدن و ذوب شدن و هضم شدن در فرهنگ کفر و استکبار ــ که همان فرهنگ غربی است ــ خارج کرد و نجات داد، بعد هم تأثیراتش در دنیای اسلام را شما دارید مشاهده میکنید. ما البتّه به هیچکس دستورالعمل ندادهایم، [بلکه] تأثیر انقلاب این است. بنده بارها گفتهام(۶) انقلاب مثل هوای بهاری است، مثل هوای خوش است، نمیشود جلویش را گرفت؛ در هوای لطیف بهاری، هوای خوش و بوی گل از داخل بوستان بیرون میآید و در جاهای دیگر پخش میشود، جلویش را نمیشود گرفت. لازم هم نیست که کسی بخواهد آن هوا را صادر کند، [بلکه] به طور طبیعی صادر میشود. امروز شما دارید نشانههایش را در دنیای اسلام مشاهده میکنید.
هضم شدن و حل شدن در فرهنگ کفر و استکبار، قبل از پهلویها شروع شد، از دوران قاجار شروع شد، شروعکننده هم همین وابستگان دربار و پادشاهان و شاهزادههای فاسد و مفتخور و تنبل و بیکاره و فاسدالاخلاق بودند؛ اینها فرهنگ غربی را گرفتند و با نفوذی که در جامعه داشتند ــ یعنی نفوذ مالی و قدرتی و پولی و مانند اینها ــ بتدریج [آن را] در بین مردم رایج کردند. نوبت به پهلویها که رسید، به اوج رساندند این فساد را، این بیماری مسری را، برای اینکه بتوانند کشور را به معنای واقعی کلمه به قدرتهای غربی وابسته و آویزان بکنند. انگلیسها از مدّتها قبل وارد ایران شده بودند، زمینهچینی کرده بودند، کارهایی انجام میدادند، بعد دیدند نمیشود. حالا کسانی که با تاریخ آشنا هستند، میدانند من چه میگویم. قرارداد وثوقالدّوله فروش ایران بود؛ مرحوم مدرّس قرص و محکم ایستاد و نگذاشت، دیدند نمیشود، قرارداد را باطل کردند؛ یا قرارداد تنباکو یک جور دیگر، و امثال اینها. دیدند اینجوری نمیشود، باید مستقیم وارد بشوند؛ مستقیم وارد شدند و رضاخان را که یک روزی جزو قزّاقهای محافظ سفارت انگلیس بوده ــ او را از آنجا میشناختند ــ برداشتند آوردند بزرگش کردند، بلندش کردند، به او قدرت دادند، اطرافش یک تعدادی روشنفکر وابسته را نشاندند و کاشتند و این وضعی را که در دورهی رضاخان پیش آمد ــ ضدّیّت با دین، ضدّیّت با اسلام، ضدّیّت با استقلال، ضدّیّت با حجاب، ضدّیّت با مجالس عزاداری، ضدّیّت با روحانیّت ــ راه انداختند. در دورهی رضاخان یک جور، در دورهی بعد از رضاخان هم یک جور دیگر؛ حرکت این بود.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55023#_ftnref3
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
فرازی از بیانات رهبری مد ظله العالی در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادیبعضی از این موانعی که گفتیم برطرف بشود، مربوط به درون خود دولت است؛ یعنی ناشی از اوضاع دیوانسالاری موجود ما است که این باید در خود دولت حل بشود. حالا اشاره کردند که مثلاً برای مجوّز اقدام در بخش بالادستی نفت، سه سال مذاکره لازم است! انسان منطق این را نمیفهمد که چرا سه سال مذاکره [لازم است]. خب شرکت خارجی میآید، مینشینند ظرفِ چند ماه با آن یک قرارداد میبندند، تمام میشود میرود؛ چرا بایستی با یک بنگاه داخلی که میخواهد در بخش نفت با این اهمّیّت، آنهم در بخشهای بالادستیِ آن کار کند و استخراج کند یا چاهها را زنده کند و کارهایی که انجام میگیرد، [بستنِ] قرارداد مثلاً این مدّت طول بکشد؟ این برای ما سؤال است. یا مراکز متعدّد تصمیمگیری، یا تعارض میان بخشها. چند وقت پیش، از طرف بعضی از کسانی که در بخش معدن فعّالیّت میکنند به من شکایت شد که مثلاً بین بخش معدن و محیطزیست، سر یک کاری که میخواهند انجام بدهند اختلاف به وجود میآید؛ خب این اختلاف باید حل بشود. بخش معادن بخش مهمّی است؛ یک وقتی با مسئول محترم صحبت بود که بخش معدن میتواند واقعاً به طور کلّی جای نفت را بگیرد؛ خب معلوم است که اهمّیّت معدن برای کشور چقدر زیاد است. ما اگر به معادن کشور برسیم ــ معادن کمیاب و بعضاً نایاب در دنیا را ما در کشور داریم ــ اگر به اینها رسیدگی بشود، استخراج بشود، روی اینها کار بشود، خیلی برای کشور ثروتآفرین است و به پیشرفت کشور کمککننده است. خب حالا فرض کنید که کسی بخواهد روی معدن کار کند، یک مانعی از یک طرف به وجود بیاید؛ اینها باید در داخل دولت حل بشود؛ یعنی بعضی از مشکلات و موانع مربوط به خود دولت است که اینها باید در آنجا حل بشود؛ با تصمیمگیری ریاست محترم جمهور و مشاورهی در هیئت وزیران و مدیریّت معاون اوّل محترم رئیسجمهور، باید اینها حل بشود.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=55070#_ftnref6
دیشب در دیدار تولید کنندگان و فعلان اقتصادی، نکته ای را یکی از مهندسین بیان داشتند که مربوط بود حتی وضع روحی و روانی مردم که چطور هم از هوش مصنوعی اسفتاده می کنند در این زمینه ها و بلکه در زمینه های ساخت ابزارهای دقیق که در سطوح همکاری با دیگر کشورها هم انجام می پذیرند. بعضی یحتمل اشکال هم کنند که خوب این ربط بین وضع روحی و روانی مردم و هوش مصنوعی هم کجا است. بنده ی حقیر این را در رابطه با داروها قدری خیلی کم بحث کردم که اتفاقاً از طرق هوش مصنوعی هم یک مرتبه از آسمان یک مقاله ای از کیهان که ایران 100 میلیون دلار هم دارد صادرات دارو می کند برایم کانه فرستاده شد قبل از اینکه خودم بخواهم سایت روزنامه کیهان را دقیقاً هم باز کنم! بعضی یحتمل اشکال هم کنند که خوب این را که نمی فرمایند هوش مصنوعی، و بلکه هوش مصنوعی این است که آیا شما چطور هم لغت congruent را در نظریه ی اعداد و نه هندسه نیز ترجمه می کنید. هوش مصنوعی اینجا است که گوگل بتواند به شما جواب صحیح را که نه "متناجس" و بلکه "هم ارز" است را درست و حسابی هم بدهد. شما درگیر افکار خود هستید که آیا راستی congruent به فارسی هم چه می شد؟ و یادتان هم نمی آید چرا که مدتها هم هست که این لغت را به کار نبرده اید. و لذا، می فرمایید متناجس هم یحتمل درست است و استفاده هم می کنید دیگر. این یک غلطی است در کاربرد از هوش مصنوعی.
مثل این است که شما بدانید که چطور هم می شود از مس بوسیله ی کیمیاگری طلا هم ساخت، ولی حالا شیمی را برده اید در بیوشیمی و شیمی زیستی و شیمی مولوکولی هم مورد استفاده قرار داده اید، و حالا اگر به شما بفرمایند که خوب حالا این مرحله از ساخت طلا از مس در کیمیاگری هم چطور هم ارز بود با کدام رمز ارزهایی که آیا چقدر هم می توانند مورد استفاده های دیجیتالی و حتی رایانه های کوانتومی هم واقع شوند؟ یحتمل یک مرتبه یادتان هم برود که مسئله کدام به کدام هم هست دیگر! یعنی کیمیاگری شیخ حسعلی نخودکی و بلکه درمان بوسیله ی حتی یک خرما را هم کنار گذاشته اید و بلکه حالا دارید به کیمیاگری با هم ارزها و منجانسها و بلکه رمز ارزهای دیجیتالی اینترنتی هم سر و کله می زنید. و یحتمل هم ترجمه ای از لغات مربوط به این مراحل را هم که در قوانین سوئیس و ایران در رمز ارزها بطور متقابل هم اتفاق افتند را یادتان برود که کدام به کدام اند و ....
البته بحث ما اینها نیست که آیا هوش مصنوعی را اینجا چه کنیم؟ نکته ی بنده ی حقیر این است که در رابطه با ریاضی فیزیک حکمت متعالیه نظریه های حمیدی مجیدی فقهی هم تا آنجایی که شاگرد و دانشجو و طلبه هم سعی دارند از حالات خلاء به الفهای بینهایت آیات اللهی درجات و مراتب متعالیه و اجتهاد و حضرات آیات عظام تقلید و حضرت ولی فقیه مد ظلهم العالی و امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم میل کند. و همانطوری که سعی هم دارد که طی الفهای بنیهایت آیات اللهی را هم بپیماید، باید هم توجه داشته باشد که فرض بفرمایید که ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی و ابرریسمانی ... ربع و نیم و تمام ... بهار آزادی بطنها و دهلیزهای قلوب زمینی و آسمانی هم آیا بصورت چند وجهی و چند جهانی نیز یحتمل حتی بصورت واریته های شیمورا و یکریختیهای آیشلر- شیمورا هم همین استکان نلبیکها بروز یحتمل کنند؟ دیکشنری و ترجمان شما هم باید در این کارها کامل باشند برای اینکه یک هوش مصنوعی درستی هم داشته باشید.
مثلاً یحتمل بنده ی خدا استاد مهرداد شهشهانی را هم گوشه ای از کتابخانه ی مرکز ریاضی فیزیک- آنوقتی که هنوز اسمش پژوهشگاه هم نشده بود- را پیدا کرده اید آنطوری که جای دیگری هم یحتمل دنبال ایشان می گشتید. و بحث به اینجا می کشد که مسئله هم چطور مربوط می شود به گروموف؟! و یحتمل هم منظور به این هست که آیا ناورداهای گروموف- ویتن و زایبرگ- ویتن و بلکه گوپاکومار- وفا را هم می توان ترجمه کرد به واریته های شیمورا و بلکه هم حتی خمینه های حسابی پیتر شولتز؟ و اینجا مسئله ی هوش مصنوعی هم اصولاً چه نقشی دارد، نه برای اینکه خصوصاً یحتمل هم افراد نمی توانند با هم ارتباطات برقرار کنند و لذا خود به خودی هم می رویم بیشتر به هوش مصنوعی هم بپردازیم. و بلکه مسئله بیشتر این هم هست که داده ها و خروجیها را هم درست بتوان چک کرد که درست از آب درمی آیند وقتی می خواهیم مثلاً خمینه های حسابی را نیز به نظریه ها و برنامه های لنگلندز و ابرتقارن و معادلات کاپوستین- ویتن و واریته های شیمورا هم کاربردی کنیم و یک معجون کیمیایی جدیدی هم از میانش بیرون بکشیم. و الا که یحتمل فقط یک اسمی هم باقی بماند از برنامه ارلنگن کلاین و حتی ترجمان مسئله ی ارتباطات بیست وجهی و معادلات درجه ی 5 را هم درننیابیم و .... با بقول معروف یحتمل بعضی اشکال کنند که داری حرفهای خنده دار می زنی و حواست هم خیلی محترمانه نیز نیست که اوایل اسفار ملا صدرا هم می فرماید هفت شهر عشق را عطار گشت، ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم. کیمیای هوش مصنوعی را شده دولتی و خصوصی و بلکه خصولتی هم هر جوری می توانید دریابید و بلکه یادگیری ماشینی را هم دست کم نگیرید برای اینکه متوجه شویم چرا هم باید به سرعتهای ابررایانه ای رسید قبل از اینکه بتوان وارد مسائل ایالات متحده چند جهانی استکان نلبکیهای توپولوژیک ابرتقارنی ... ربع و نیم و تمام ... بهار آزادی بطنها و دهلیزهای دلها و قلوب زمینی و آسمانی را هم حلشان کرد و حتی از سربازان امام زمان عجل الله فرجه الشریف هم شد. یک لیقاتی می خواهد انسان دریابد که مصباح کفعمی ص 456 در مورد سلطان جائر و معزول شدنش و سوره های ملک و سجده هم چه می فرماید؟ و حالا این هم هست که هر شب حضرت رسول اکرم محمد مصطفی صل الله علیه و آهل و سلم نیز قبل از خواب سوره های ملک و سجده را قرائت می فرمودند. البته این هم در میان سلاطین و امپراطوریهای جهان و پیامبران و ائمه ی اطهار گشتن و یافتن اینکه نمی توان امیری چون حسین صلوات الله و سلامه علیه و نعم الامیری چون او را یافت؛ این چنین علمی و حکمتی هم کدام کیمیا را می طلبد؟ و الله اعلم. خدا نصیب کند! امیری حسین و نعم الامیر؛ یا سید الشهداء. ان الحسین مصباح الهدی و سفینة و النجاة لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم کن لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه والمسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه.
این را نزدیک بود یادم برود که یک مثال دیگری در هوش مصنوعی هم یحتمل این است که مسئله را چطور به هندسه ی ناجابجایی هم ربط می دهید؟ یا فرض بفرمایید که مکانیک کلاسیک را هم مطالعه فرموده اید و حالا مایل هم هستید که مکانیک توپولوژیکی استیون اسمیل را هم دنبال کنید و بلکه حتی به بنیادهای مکانیک جرالد مارسدن را هم دنبال کرده و آنگاه وارد مکانیک و گرانش کوانتومی هم شده و دوباره به هندسه ی ناجابجایی و ابرتقارنها و باز هم واریته های شیمورا و برنامه لنگلندز و ... الی ما شاء الله با هوش مصنوعی نیز کارها کنید کارستان و .... موضوع اینجا همین است که در یادگیریهای ماشینی حساب هم بفرمایید که چطور است که بعضی از ماشینهایی که حتی در خیابانها هم می بینید اینقدر گران هم هستند که حتی خیلیها بدتر از این بنده ی حقیر جرات هم نمی کنند نزدیکشان هم روند و دیگر چه رسد به اینکه بخواهند سوارشان هم شوند؟ عرض بنده ی حقیر این است که یادگیری ماشینی هم همینطوری است دیگر. یک حساب و کتابهایی هم برای خودش دارد که یحتمل خلاف انتظار هم انسان باورش نمی شود که ماشینها یحتمل از انسانها هم می توانند جلو بزنند و حتی یحتمل روح و روان مردم را هم خیلی زیبا درمان کنند و .... این بماند برای وقتی دیگر که می خواستیم کارخانه ی هواپیماسازی خود را بهتر هم با هوش مصنوعی شبیه سازی کنیم و حتی یحتمل هم بتوانستیم از گوشه ی دفتر کارخانه نیز یک سری زدیم به دنیای طبیعت و از دلهای مردم هم سراغ توانستیم بگیریم که بالاخره بشنو از دل چون حکایت می کند و نه اینکه مثل روباتها نیز در تربیت فرزندانمان سر سوزنی هم کوشش کنیم کانه داریم روبات پرورش می دهیم و .... بنده ی حقیر رفتم به نماز جماعت بلکه برسم. لا اله الا الله اللهم صل علی محمد و آل محمد و تقبل شفاعته وارفع درجته اللهم کن لولیک الفرج و العافیة و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و الذابین عنه والمسارعین الیه فی قضاء حوائجه و الممتثلین لاوامره و المحامین عنه و السابقین الی ارادته و المستشهدین بین یدیه.